Service inför nästa husbilsresa
Inför sommarens resor satt jag och läste om olika typer av service för husbilar och råkade hamna på sidan med Kampanj på husbilsservice. Det som fångade min uppmärksamhet var att det handlade om åtgärder kopplade till själva bodelen och inte bara den vanliga fordonsservicen. Jag har tidigare mest tänkt på motor, däck och bromsar, men det finns ju många andra delar som används dagligen under resorna. Vatten, el och olika funktioner inne i husbilen kan säkert behöva ses över med jämna mellanrum. Ju mer jag funderade på det, desto mer insåg jag att man lätt kan missa sådant som inte syns direkt. Hur ofta brukar ni kontrollera bodelen innan en ny säsong börjar?
10 visningar

Egentligen började jag ta sådana kontroller på större allvar först efter att ha fått problem med en mindre detalj under en resa. Felet var inte stort, men det påverkade bekvämligheten betydligt mer än jag hade trott. Sedan dess försöker jag gå igenom funktioner som belysning, vatten och ventilation innan längre turer. Det känns betydligt bättre att upptäcka eventuella problem hemma än när man redan är ute på vägarna. 😊 Dessutom verkar många små fel kunna åtgärdas ganska enkelt om de upptäcks i tid.